Dankbaar

Toen ik afgelopen vrijdag mijn scheurkalender omsloeg zag ik deze tekst op het plaatje staan. Die tekst deed me gelijk herinneren aan de workshop Hartfocus van Patricia Ritsema op de Mandala-Teken-Dag, alweer een week geleden.
Bij het zoeken naar mogelijke workshops voor deze dag (één van mijn taken binnen de organisatie) wilde ik naast teken-workshops ook graag een aantal andere workshops: het leren van technieken en/of het ontdekken van een nieuw zienswijze. Door het thema ging ik op internet op zoek en door het woordje "hart" vond ik de website van Patricia. Hoewel ze helemaal in Gelderland woonde, heb ik haar toch benaderd en ze was bereikt naar Assen te komen.
Als lid van de organisatie, kon ik ook één workshop volgen: die workshopronde was ik vrij gepland in het draaiboek. Ik had voor deze workshop gekozen, omdat ik er erg nieuwsgierig naar was.
Patricia vertelde ons dat er hersencellen voorkomen in je hoofd (verstand), in je hart (gevoel), in je buik (emotie) en in je geslachtsorganen (voortplanting). Je zit het lekkerste in je vel, als al die hersencellen goed met elkaar samenwerken. Zij had ontdekt dat dit goed lukt als je mandala's gaat tekenen. Verrassend, vond ik: deze workshop heeft dus toch direct iets met mandala-tekenen te maken.
De hersencellen in je hart zijn in staat - als je in je gevoel zit én je denkt aan een moment waarop je gelukkig was (of erg rustig) - om je lichaam in precies diezelfde staat te brengen als destijds: de zelfde hormonen worden aangemaakt en je zult je dus daadwerkelijk weer zo gaan voelen, als je je toen voelde. Patricia gebruikt dat o.a. bij jongeren om hun te kalmeren of uit een negatieve spiraal te halen. Ze laat hen dan denken aan zo'n rust- of geluksmoment in het verleden. Zo kunnen ze leren zelf hun dip te herstellen. Het vereist wel wat oefening, maar al doende zal het steeds beter gaan, vertelt ze.
Woorden hebben een lading bij zich. Positieve woorden stralen positiviteit uit, net als de negatieve woorden negativiteit uitstralen. Heb je een hekel aan iets of iemand, dan ben je vaak moeilijk in staat daar positief over te praten/denken. Patricia wil ons daar vandaag een handvat voor geven. Door te kijken - eerst klein en later groter - waarvoor je dankbaar voor bent, kun je er een andere draai aan geven.
Patricia noemt haar moeder als voorbeeld. Hun band was niet zo goed en vaak had ze er een hekel aan naar haar toe te gaan. Door woorden van dankbaarheid over haar moeder op te schrijven, zoals: "Ze zet heerlijke koffie"; "wat rook het toilet daar weer heerlijk"; "Als ik kom heeft ze altijd wat lekkers bij de koffie"- kon zij na een tijdje dingen opschrijven als: "wat fijn dat zij mij het leven heeft geschonken". Alle briefjes bewaarde ze in een doosje. Ze merkte na een tijdje dat ze er minder tegenop zag om naar haar moeder toe te gaan én als ze dat toch even zo was? Dan las ze de kaartjes even door in haar doosje.
Woorden van dankbaarheid zijn positief geladen. Denk je aan woorden van dankbaarheid bij het opstaan, dan zal je je dag goed beginnen. Doe je dit voor het slapen gaan, dan zul je een goede nacht hebben en vast slapen. Patricia deelt strengen uit met 10 dankbaarheidskralen eraan: Een hulpmiddeltje om te gebruiken. Nu kun je rustig nadenken waar je allemaal dankbaar voor bent en telkens een kraal verschuiven, tot je geen kraal meer voelt: dan heb je 10 dingen genoemd waar je dankbaar voor bent.
De verwachtingen van deze workshop waren heel divers. Sommigen liepen al na 5 minuten de zaal uit, anderen bleven geboeid luisteren tot het eind. En dat is prima, want wij mensen zijn heel verschillend én iedereen moet dat doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ikzelf vind het fijn nieuwe inzichten te krijgen en ik hoop e.e.a. ook toe te kunnen passen. Inmiddels ben ik ook in Patricia haar boek begonnen, want mijn interesse in de "Hartfocus" is gewekt.
Wat was het fijn om aan het einde van de Mandala-Teken-Dag van Patricia een hartvormig doosje vol dankbaarheidskaartje te ontvangen - ingevuld door deelnemers. Zoveel lieve woorden voor ons als organisatoren. Dat doet een mens goed. Tijdens onze evaluatie eind deze maand zullen we ze zeker allemaal nog eens bekijken.
Ik ben dankbaar dat het ons gelukt is zo'n fantastische dag te organiseren in het teken van het mandala tekenen. Dankbaar dat zoveel mensen overal vandaan gekomen zijn. Dankbaar dat het weer meewerkt, zo eind januari. Dankbaar dat we sponsoren vonden om een prachtige goodybag samen te kunnen stellen. Dankbaar voor een geweldig (organisatie)team, die goed gebruik wist te maken van ieders talenten. Dankbaar voor de bereidwilligheid van onze gastdocenten. Dankbaar voor een inspireerde dag, waaruit vast de prachtigste mandala's gaan ontstaan (de eerste heb ik al op Facebook voorbij zien komen).  Dankbaar dat ik zoveel mede-liefhebbers van het mandala-teken heb ontmoet. Dankbaar dat mijn gezin mij de afgelopen maanden de tijd heeft gegund deze organisatie op me te nemen. Dankbaar dat menigeen vroeg om een herhaling volgend jaar!
En wie weet...

Reacties

Populaire posts