Goodybag - inkleuren of niet?

De meeste zaken betreffende de Mandala-Teken-Dag 2018 zijn inmiddels afgehandeld, dus had ik eindelijk even rustig de tijd mijn goodybag te bekijken. Als ik de textielmarker ontdek - ik heb een paarse - besluit ik gelijk de goodybag een eigen tintje te geven.
Ik pak mijn spanraam, stop het in de tas en zet de te beschilderen kant van de tas vast met architect-punaises (die hebben 3 punten en brengen dus minder schade aan aan je opgespannen tas). Ik vul het raam op met wat piepschuim en een stuk karton. Zo heb ik overal een stevige ondergrond én is het egaal.
Nu had ik dat spanraam nog liggen van het zijdeschilderen, maar als je geen raam hebt, kan een doos (of groot stuk karton) ook prima. Zorg dat - als je 't in de tas doet - de tas er strak omheen zit. Waarom opspannen? Doe je dit niet, dan zal de textielverf niet overal in de (geweven) stof komen, waardoor je later witte (ongekleurde) vlekjes te zien krijgt. En stop zo-wie-zo iets in de tas - voordat je gaat kleuren - in verband met mogelijk doordrukken.
Met één textielstift kun je de tekening wel inkleuren of zentanglen, maar ik pak mijn andere textielstiften erbij, want ik hou van vrolijke kleuren. Mijn 1 jaar oude Edding-textielstiften zijn deels al uitgedroogd, jammer.. want die waren niet goedkoop. Gelukkig had ik pas geleden al extra textielstiften bij de Action meegenomen (5 voor 99 eurocent). Deze doen het aardig, al moet je er af en toe wat pluisjes af plukken, maar dat kan ook aan de stof liggen. Ach en als deze stiften over een jaar uitgedroogd zijn...
Als ik de mandala op de tas heb gekleurd, maak ik de tas weer los en keer 'm binnenste buiten om te strijken. Ook nu heb ik er weer een kartonnetje in gedaan (kans op doordrukken). Door het strijken fixeer je de verf én houdt de tas ook z'n kleur na een regenbui of wasbeurt. Let er wel op dat je strijkijzer niet op stomen staat, deze keer.
Ik ben blij met m'n eigen vrolijke mandalatas. Daar kan ik mooi al mijn mandalatekenspullen in meenemen als ik eens wegga. Zoals bijvoorbeeld op 24 maart naar de ledendag van de Nederlandse mandalavereniging óf als ik met vakantie ga.
Later heb ik in de gele bloem in het midden nog mijn initialen gezet en het jaartal. Want misschien volgen er wel meer leuke goodybags op andere Mandala-Teken-Dagen: How knows? 😉

Reacties

Populaire posts